dinsdag 29 maart 2011

Japanse broekjes - en elfjes

Door het volgen van haar blog kreeg ik de Japanse microbe al snel te pakken. Steeds schreef ze hoe gemakkelijk de patroontjes waren, hoe snel alles in elkaar zat ... En dat is mijn ding : gemakkelijk, snel en toch schoon ... Vooral op deze broek was ik op slag verliefd. Na een hele tijd kon ik het niet meer houden, en ging ik naar Julija's om een Japans boekje. Daar was het niet binnen, maar het lag aan de douane te wachten om ons landje in te mogen ... en enkele dagen later zat het in mijn brievenbus.
Mijn eerste Japans stukje zou dé broek worden. In stof van Julija's. Maar omdat ik de maten niet goed kende, maakte ik de broek eerst in een teststofke ... gelukkig maar!

Ik knipte de patroondelen, maar ze leken me veel te groot. De eerste broek zou ik voor Lieke maken ( strategisch gedacht : als ze dan te klein is, kan Ginneke ze aan). Dus legde ik op de patroondelen een mooi passende broek van Lieke, en nam de broek enkele ( jawel, meerdere ) centimeters in. En wat bleek, toen ik ze paste? Net een centimeterke te smal. Maar wel te lang. Ginneke haar poep paste er net in, dus heb ik maar een stuk van de pijpen geknipt, en ze voor Ginneke afgewerkt.
Ik beloofde Lieke dat ik er voor haar ook één zou maken ( ach ja, ze is op een goed uur af , waarom zou ik het niet doen? ). Dus 's anderendaags de tweede editie. Toen die ineen stond, trokken de pijpen echter helemaal scheef ... niet te geloven. Ik vrees dat ik de recht-van-draad te veel aan m'n laars gelapt heb ... de stof lag al heel lang in de kast, ik had ze al gebruikt voor voerigen van zakjes, dus er waren serieuze happen uit. En ze was verkreukt toen ik ze verwerkte ... Al die nonchalance is stevig afgestraft moet ik zeggen ... Ik had de moed niet om ze uiteen te tornen en te zien of ik ze kon redden, dus maakte ik er een shortje van ( weggooien kon ik ook niet, ik vond de vlindertjes op de achterzakken zooooooo ontzettend geslaagd ... )
Uiteindelijk hebben ze vandaag ieder hun exemplaar mogen passen - en showen. Ik ben er in elk geval tevreden mee!

De zoom onderaan de broek van Ginneke heb ik netjes afgewerkt met biaislint. Flink van mezelf ... Op hun achterzakjes stikte ik bloemekes en vlindertjes, kleine details die het geheel toch opfrissen ...
En de pijpen die ik er bij Lieke afknipte, recycleerde ik tot handtasje. Met als draagriem hetzelfde biaislint als de zoom van Ginneke ... Netjes toch?

Volgende vrijdag hebben de meisjes "elfenontbijt" op school. De juffen vragen om de kinderen verkleed als elfje naar school te brengen, maar geen zotte kosten te doen ... Dus doet deze mama kosten in de kringloopwinkel.
Ik kocht er een flanelleke waar ik een leuke slabber van kan maken, roze gordijnstof waar ik direct een mooie winterjas in zag, en volgend allegaartje, waar ik elfjes uit tevoorschijn ga toveren ...
Het wordt een roos en een blauw exemplaar, en die witte dingen zijn babykussensloopjes met "kant". Voor de vleugeltjes. Want vlak voor mijne neus pikte er iemand twee grote ( lees : gigantische ) stukken ideale voile weg ... Vloek-vloek-vloek - die lag op mij te wachten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten